O tym co oferuje karawaning i komu może się spodobać pisałem w pierwszym poście cyklu “ABC kampera”. Poniżej opisuje moje spostrzeżenia i przemyślenia, które mogą się przydać do wytypowania najlepszego typu kampera do Twoich potrzeb i możliwości.
Podstawy
Podstawowymi parametrami, który określają potencjał kampera są: długość oraz typ zabudowy. O ile ze zrozumieniem długości nie ma specjalnie wiele problemów, o tyle typy zabudowy przyprowadzał mnie, na samym początku, o ból głowy. O co chodzi? Co jest lepsze? Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje?
Rodzaje kamperów
Zacznijmy od początku. Każdy kamper to mariaż dwóch marek. Marki producenta samochodu dostawczego oraz producenta zabudowy. Poniżej trzy możliwe efekty tego połączenia:
Kamper zintegrowany (integra)
to zabudowa, do której producent kampera wykorzystał tylko podłogę, układ jezdny oraz silnik producenta furgonetki. Cała zabudowa została stworzona od początku i jest jednolitą/ zintegorowaną całością. Co z tego wynika?
- mnóstwo miejsca w środku, bo nic nie ograniczało konstruktorów
- duża, ale zaprojektowana od początku, bryła pojazdu ma optymalną aerodynamikę, więc spalanie paliwa jest na rozsądnym poziomie
- niestety wykonanie całej, całkiem sporej, konstrukcji od początku jest kosztowne i te pojazdy są najdroższe
Kamper półzintegrowany (półintegra)
to opcja, w której producent kampera dodatkowo wykorzystuje fabrycznie zamontowaną kabinę furgonetki. Część mieszkalna jest dopasowywana w taki sposób aby całość miała możliwie aerodynamiczny kształt. Co dzięki temu otrzymujemy?
- pojazd zdecydowanie tańszy w produkcji
- opływowe kształty wciąż dają sensowny poziom spalania
- niestety miejsca w środku jest zdecydowanie mniej, bo cała bryła została dopasowana do wielkości kabiny i rozszerza się nieznacznie [aby zachować opływowe kształty]
Alkowa
to kamper, w której również wykorzystuje się kabinę furgonetki, ale konstrukcja zabudowy idzie “do góry”. Alkowa to dodatkowe miejsce do spania nałożone na kabinę. Co dzięki temu otrzymujemy?
- wciąż mamy niższe koszty produkcji, więc pojazd jest tańszy niż integra
- alkowa przekłada się automatycznie na wysokość pojazdu, a więc i większą przestrzeń wewnątrz
- minusem jest “aerodynamika żelazka”, którego rozpędzenie pochłania spore ilości paliwa
Co jeszcze warto wiedzieć?
Jeśli coś jest całością od początku, to ma większe szanse w całości dotrwać sędziwych lat. Jeśli więc kupujesz używanego kampera, który nie jest zintegrowany [zwłaszcza jeśli kupujesz używaną alkowę] to sprawdź czy kamper nie jest rozszczelniony. Dzieje się tak, gdyż w wyniku wibracji połączenie zabudowy oraz fabrycznie zamontowanej kabiny może się “rozluźnić”. Niestety raczej nie sprawdzisz tego sam. Lepiej zabierz ze sobą kogoś, kto zajmuje się konserwacją kamperów.
Alkowa jest też najbardziej podatna na boczne podmuchy. Prowadząc kampera zintegrowanego i pół-zintegrowanego też je odczujemy, ale w znacznie mniejszym stopniu.
Powyższe zestawienie to oczywiście uproszczenie, bo:
– zakłada, że porówujemy pojazdy o podobnej długości i rodzaju/pojemności silnika. Długość ma bezpośrednie przełożenie na ilość miejsca a silnik na ekonomikę.
– pomija kampery zbudowane na bazie ciężarówek/ autobusów/ pojazdów terenowych
– nie uwzględnia bardzo ciekawego typu kamperów, które stworzone są poprzez zabudowę wnętrza gotowej furgonetki czy busa
– nie bierze pod uwagę ukłądu kampera wewnątrz
Ale zawsze to jakaś orientacja w terenie na dobry początek 😉 O innych rozwiązaniach będę pisał w kolejnych postach.